onsdag 11 januari 2017

Blää!

Den här hösten och vintern är inte som andra höstar och vintrar. Den här hösten och vintern innehåller inte i närheten lika mycket cykel, eller för den delen någon form av träning, som andra höstar och vintrar. Detta är förkylningarnas och bihåleinflammationernas vinter. Mina luftvägar har fått känna på många hårda slag det senaste, och det där immunförsvaret har inte haft det lätt. En tragikomisk detalj i att jag just idag känner att en ny smocka är på väg, är att jag har en skriftlig tenta i immunologi i morgon. Jag har alltså ganska bra koll på vad som försiggår i kroppen, på en molekylär nivå. Ändå är jag helt hjälplös i praktiken. Eller ja, reträtt känslan i alla fall, hade jag varit helt hjälplös och utan immunförsvar så skulle en förkylning vara livshotande för fler celler än bara näsans.. 

Om jag räknar rätt så har jag haft tre ganska långdragna förkylningar sedan i oktober. Däremellan har jag inte mycket mer än startat upp träningen, så jag känner att det börjar verkligen bli dags att strukturera upp planeringen och börja "göra jobbet" inför en förhoppningsvis trevlig landsvägssäsong 2017. Men det verkar tyvärr som att jag får vänta några dagar till...

Tills vidare får jag skriva tenta och heja fram immunförsvaret bäst jag kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar